Oyun Sektöründe İletişim Dinamikleri etkinliği gerçekleşti
Türk Telekom Reklam ve Marka Yönetimi Uzmanı Bora Çitim fakülte etkinliğine konuk oldu.
Haber Üsküdar – Sefa Mert Kahraman
Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Reklamcılık Bölümü tarafından “Oyun Sektöründe İletişim Dinamikleri” etkinliği gerçekleştirildi. Moderatörlüğünü Reklamcılık Bölümü Dr. Öğretim Üyesi Cihan Becan’ın yaptığı etkinliğe Türk Telekom Reklam ve Marka Yönetimi Uzmanı Bora Çitim konuk oldu.
Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Reklamcılık Bölümü tarafından düzenlenen ve Türk Telekom Reklam ve Marka Yönetimi Uzmanı Bora Çitim’in konuk olduğu “Oyun Sektöründe İletişim Dinamikleri” konusu konuşuldu.
Konuşmasına kendini tanıtarak başlayan Bora Çitim, “İstanbul Aydın Üniversitesi İletişim Fakültesi mezunuyum. Aslında iletişim tarafında genelde oyun sektöründe çalışmalarım oldu. İlk başta henüz iletişim tarafında çalışmıyorken bir web tasarım ajansında üç yıl boyunca web master olarak çalıştım. Yüzün üzerinde web sitesi yapmıştık. Hem grafik tasarımını yapıyorduk, hem de yazılımını öğrenmeye başlıyordum. O süreçteyken benim kendi web sitelerimi, kendi topluluklarımı kurmakla ilgili ufak tefek girişimlerim oldu. Burada aslında 2010’lu yılların başından bahsediyoruz. Sonrasında bir oyun fan forumu kurdum ve kısa zamanda yüz binin üzerinde bir üyeye sahip oldu. Günlük yirmi binin üzerinde ziyaretçi alıyordu ve çeşitli reklam anlaşmaları iş birlikleri yapmaya başladım. Sponsorluklar, reklam anlaşmaları, web sitesinin büyütülmesi, onun bir marka oluşturması gibi süreçlerde yer alabiliyorum ve ben bilgisayar başında sabahtan akşama kadar bir tasarım yapmak istemiyorum. Gerçekten iletişim alanında yetenekliyim ve orada da bir şeylerin hoşuma gittiğini fark ettim. O yüzden işimden, o zamanki okulumdan ayrılarak İstanbul Aydın Üniversitesi’nde iletişim fakültesine başladım.” İfadelerini kullandı.
“Netmarble’da genelde dijital çalışmalar yapıyorduk”
“Monster’in bana büyük katkısı oldu”
Monster Notebook firmasındaki deneyimlerini de aktaran Bora Çitim, “Netmarble’den sonra Monster Notebook’ta kurumsal iletişim tarafında süreçleri ilerlettim. Burada bana bayağı büyük bir katkı oldu çünkü kurumun globale açılan zamanında gitmiştim. Üç yıl boyunca çalıştım ve hem Türkiye’de hem Almanya ve İngiltere’de yapılacak PR çalışmalarının başlangıçlarını beraber yaptık, çok fazla mağaza ve genel merkez açılışı yaptık. Çeşitli ürün lansmanları yaptık. Sadece bir bilgisayar değil Monster’in tarafındaki aksesuar tarafında da çeşitli ürün lansmanlarımız oldu. Monster’deki çalışmalarımızda genel olarak böyleydi.” Şeklinde konuştu.
“Türk Telekom’la reel sektöre geçiş yaptım”
Oyun dünyasının büyüklüğü ve potansiyeli hakkında bilgi veren Çitim, “Şöyle ki 180 milyar dolarlık bir pazardan bahsediyoruz. Böyle deyince hiçbirimizin milyar doları olmadığı için bir anlam ifade etmiyor ama şöyle karşılaştırabilirim Hollywood dahil tüm film endüstrisinin dünyadaki geliri 130 milyar dolar. 2024 yılında da oyun endüstrisinin 220 milyar dolar olması bekleniyor. Hollywood’dan çok daha büyük, çok daha fazla fırsatların olduğu bir endüstriden bahsediyoruz ve büyümeye devam ediyor.” Dedi.
“Beş yüz milyon kişi e-sporla ilgileniyor”
E-spor konusuna da değinen Bora Çitim, “Dünyada üç milyar insanın oyun oynadığı söyleniyor. Bunların beş yüz milyonu da e-sporla ilgileniyor. E-spor oyun sektörünün bir alt kategorisi diyebiliriz. Tamamen rekabetçi, online oyun oynayan kişilerden bahsediyoruz. Z kuşağı genelde e-spor oynuyor. Asya tarafında inanılmaz yaygın ve Türkiye’de de yayılmaya devam ediyor. E-spor tarafındaki maçlar internet üzerinden yayınlanıp kırk bin elli bin kişi izlediğinde pek bir anlam ifade etmiyor ama bunu fiziksel bir yere çevirdiğinizde insanlar ‘evet bu ciddi bir şeymiş’ diyebiliyor. Twitch’teki elli bin kişinin izlemesi geleneksel tarafta hiçbir anlam ifade etmiyor. Pandemiden önce Ülker Arena’da Watergarden’deki RİOT Games denen bir oyun stüdyosunun sahnesinde on binlerin katıldığı bir futbol maçı gibi insanların dahil olduğu bir kurgudan bahsediyoruz. Türkiye’de de inanılmaz ilgi görüyor şu anda. Pandemiyle biraz sekteye uğradı fiziksel etkinlikler ama tekrar yavaştan toparlanmaya başladı. E-spordaki net örneklerden biri şu: Cem Bölükbaşı bir F2 pilotu. Şöyle ki kendisi bu sürece e-sporla başlıyor ve Formula 1 e-spor tarafında inanılmaz başarılar kazanıyor, kendisi twitch yayınları yapıyor. Formula 1 e-spor tarafında kazandığı şampiyonluklar sonrasında bir Formula 2 takımı kendisini transfer ediyor. Bir Türk ilk defa bir formula sahnesinde yarışmış oluyor. Baktığınızda markalar içinde Mavi, Michelin gibi çeşitli markalar kendisine sponsorluklar vermeye başladı. Çünkü gerçekten dijital tarafta gençlerin takip ettiği normalde formulayı izlemese bile Formula 2 zaten Formula 1 varken çok fazla izlenen bir şey değil Cem Bölükbaşı’nı takip etmek için herkesin izlediği bir alan haline geldi.” İfadelerini kullandı.
Etkinlik öğrencilerle yapılan soru cevap ile sona erdi. Bora Çitim'e Dr. Öğr. Üyesi Cihan Becan tarafından teşekkür belgesi takdim edildi.