Üsküdar İletişim'de çizgi film ve animasyon eğitimi başlıyor
Çizgi Film ve Animasyon bölümü hakkında bölüm kurucuları olan Prof. Dr. Hasip Pektaş ve Prof. Dr. Hatice Öz Pektaş ile bölüm ve geleceği hakkında
Haber Üsküdar - Rabia Ergül ve Ece Özcan
2019-2020 eğitim öğretim döneminden itibaren öğrenci alımının yapılacağı Çizgi Film ve Animasyon Bölümü hakkında bölüm kurucuları olan Prof. Dr. Hasip Pektaş ve Prof. Dr. Hatice Öz Pektaş ile bölüm ve geleceği hakkında konuştuk.
Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi’nde 2019-2020 eğitim yılında öğrenci alması planlanan Çizgi Film ve Animasyon Bölümü ve açılma gerekçesi hakkında konuşan Prof. Dr. Hasip Pektaş, ‘’Günümüzde gerek sektörel ihtiyaçlar gerekse ülkemizde çizgi film ve animasyon alanında yetişmiş deneyimli tasarımcı eksikliği üniversitelerimizin bu alanda eğitim vermeye yoğunlaşmasını gerektiriyor’’ dedi. Çizgi Film ve Animasyon Bölümünün fakültemizdeki öneminin bir tasarımcının sahip olması gereken kuramsal iletişim, sanat, tasarım altyapısının kazandırılmasıyla ve uygulama yetkinliğinin geliştirilmesiyle sağlanabileceğini ifade eden Pektaş, “Çizgi film ve animasyon teoriyi uygulamayla, bilimi sanatla, gerçekliği sanalla sentezleme anlayışı üzerine kurulan bir alandır” diye açıkladı.
Çizgi film ve animasyon sektörüne değinen Prof. Dr. Pektaş, dünya genelinde görsel ve işitsel endüstrinin yüzde 25’ini oluşturan animasyon sektörünün TV, sinema, internet, ticari uygulamalar ve dijital platformlar ile sosyal medyanın vazgeçilmez aktörü haline geldiğini ifade etti. ‘Oyun ve yazılım teknolojilerinin gelişmesi ile animasyon alanının da gelişim gösterdiğini ve sektörün şaşırtıcı şekilde büyüdüğünü belirten Prof. Dr. Pektaş, “Günümüzde animasyon, mimari, tıp, savunma, yüksek teknolojili sektörler ile medya, eğlence gibi çok geniş bir yelpazede kullanılmakta. İletişim bilimlerinin geleceğe taşınmasında önemli kapılar açma özelliğine sahip olan Çizgi Film ve Animasyon Bölümü’nde, iletişim alanının teorik bilgisini uygulamalı eğitimle destekleyerek aktarmak ve bu alanda sektörün ve üniversitelerin ihtiyacı olan donanımlı meslek ve sanat insanları yetiştirmek hedefleniyor’’ dedi.
Amaç en iyi olmak
Prof. Dr. Hatice Öz Pektaş, Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi'nin, donatılmış bilgisayar laboratuvarları, televizyon stüdyoları, çekim, yapım ve kurgu atölyeleri ile çizgi film ve animasyon alanında ileri düzeyde eğitim için uygun bir ortam sunduğunu belirtti. Prof. Dr. Öz Pektaş, “Nitelikli akademik kadrosuyla bölüm, kendi alanında iddialı ve benzerleri arasında en iyi olmayı amaç edinmektedir‘’ şeklinde konuştu.
Prof. Dr. Öz Pektaş, bölümün ders programı hakkında şu bilgileri verdi: ‘’Ders programı geleneksel çizgi film, 3 boyutlu bilgisayar animasyon ve sinema dersleri üzerine yapılandırıldı. Uzun filmlerden kısa filmlere, reklam filmlerinden etkileşimli tasarımlarda kullanılan filmlere kadar birçok medya, çizgi filmin uygulama alanı içine girdi. Dört yıllık eğitim sonunda, sinema dili, film, video, animasyon teknikleri öğretilerek, reklam, sinema, televizyon, multimedya ve eğitim sektörlerinin çeşitli dallarında görev yapacak mezun vermeyi amaçlamaktayız.’’
Animasyonda çevreyi gözlemleme ve görsel algı çizimden çok daha önemlidir
Bölüm olarak beklentilere de değinen Prof. Dr. Öz Pektaş, ‘’Animasyon için gerekli olan çizim yeteneği resim, heykel gibi sanat disiplinlerinden farklı olarak yaratıcılığın ön planda olduğu bir çizim yeteneğidir. Çevreyi gözlemleme ve görsel algı, gözlemlediğini animasyon projesine aktarabilme, animasyonda çizimden çok daha önemlidir. Öğrenciler derslerde animasyona yönelik çizimin temeli olan temel çizim ve tasarım kuralları, perspektif, konsept karakter çizimi gibi konularda deneyim kazanabilecek" dedi.
Türkiye’de uzun metrajlı animasyon film üretimi için kırılma noktası, 2009 yılı olmuştur
Ülkemizdeki sektörün güncel durumu hakkında detaylı bilgi verenProf. Dr. Pektaş, ‘’Türkiye’de birçok alanda animasyon üretimi gerçekleştirilmekte. Bu alanların başında çizgi dizi ve reklam gelmekte. Türkiye’de çizgi diziler, genel itibariyle TRT Çocuk kanalı için üretiliyor. Yapımı gerçekleştirilen bu çizgi diziler, TRT Çocuk kanalı tarafından satın alınmakta ve yayımlanmakta. 2008 yılında TRT Çocuk kanalının kurulması ile Türkiye’de çizgi dizi üretiminde önemli bir artış yaşandı. Türkiye’de uzun metrajlı animasyon film üretimi için kırılma noktası, 2009 yılı oldu. 2009 yılından itibaren ülkemizde yok denecek kadar az olan uzun metraj animasyon yapımlarının sayısında bu yıldan sonra ciddi artış yaşandı. Yazılım teknolojilerindeki gelişmeler ve bilgisayar animasyonu göz önüne alındığında, animasyonu sadece uzun metraj filmlere ve çizgi dizilere indirgemek yanlış olacaktır’’ şeklinde devam etti. Ardından Türkiye’de animasyon üretiminin reklamcılık, güzel sanatlar, tasarım, mimarlık, arkeoloji, kimya, mühendislik gibi diğer alanlarda devam ettiğini belirtti.
İyi yetişmiş bir mezun hem sektörde hem de eğitim kurumlarında kolayca iş bulabilir
Çizgi Film ve Animasyon Bölümüne girmeye hazırlanan öğrencileri mezun olduklarında nelerin bekleyeceği hakkında da bilgiler veren Prof. Dr. Öz Pektaş, “Aday öğrencilerimiz Çizgi Film ve Animasyon Bölümü mezunları için çeşitli sektörlerde geniş bir iş olanağı bulunduğunu unutmasınlar” dedi. Bölüm hakkında doğru ve ayrıntılı bilgi sahibi olup buna göre tercih yapılmasının önemine de değinen Prof. Dr. Öz Pektaş, “İyi yetişmiş bir mezun, hem sektörde tasarlayan, üreten olarak, hem de eğitim kurumlarında eğitici olarak her zaman iş bulabilir, mutlu olabilir. Öğrenciler bu bölümü seçmeden önce gerçekten bu bölüme ilgileri olup olmadığını araştırmalı ve doğru kararı vermelidir” şeklinde konuştu.
Çeşitli sektörlerde iş olanakları
Mezunların kamu ve özel kurumların iletişim birimlerinde, halkla ilişkiler departmanlarında, reklam ve tanıtım birimleri bünyesinde görev yapabileceklerini, reklam ve halkla ilişkiler sektöründe hareketli görüntü tasarımcısı olarak istihdam edilebileceklerini ifade eden Prof. Dr. Öz Pektaş, çizgi film ve animasyon eğitimi alanların çalıştıkları başlıca alanları şu şekilde sıraladı: Karakter tasarımcısı, storyboard sanatçısı, konsept tasarımcısı, 3D modelleme sanatçısı, rigging sanatçısı, 3D-2D animatör, animasyon yönetmeni, doku ve ışık sanatçısı, senarist, görsel efekt sanatçısı, ses tasarımcısı ve kurgu.