Yeni medyada belgesel formatı anlatıldı
Haber: Meryem Aydın- Fotoğraf: Kadir Ayhan
Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Medya ve İletişim bölümü tarafından düzenlenen ‘’Yeni Medyada Belgesel Formatı’’ atölyesi gerçekleşti. Deutsche Welle (DW) video içerik üreticisi Erhan Kuğu ve TrueCrime içerik üreticisi/kurgucu Muhammed Sönmez öğrencilere deneyimlerini aktardı.
Üsküdar Üniversitesi Güney Yerleşke C Blok Mac-Lab1’de düzenlenen “Yeni Medyada Belgesel Formatı” başlıklı atölye çalışmasına Deutsche Welle (DW) video içerik üreticisi Erhan Kuğu ve TrueCrime içerik üreticisi/kurgucu Muhammed Sönmez konuk olarak katıldı. Etkinlikte, öğrencilerle sektör hakkında bilgiler ve içerik üretimine dair bilgiler paylaşıldı.
Erhan Kuğu: “İçerik kralın kendisidir’’
Deutsche Welle (DW) video içerik üreticisi Erhan Kuğu konuşmasında içerik üreticiliğine değindi. Kuğu, “Belgesel, video gibi farklı formatları birbirinden ayırmayı tercih etmiyorum. Çünkü hepsi içerik. Bunu görsel-işitsel yazılı format olarak düşünebilirsiniz ama hepsinin çalışma mantığı aynı. Buradaki temel soru şu: İçerik ne? İçerik sadece görsel, işitsel veya yazılı olmak zorunda değil. Mesela bir performans sanatı da içeriktir. Bu yüzden içerik kavramını geliştirmemiz gerekir. Anlatılmak istenen belli. Bunu anlatmak için birçok yöntem kullanabiliriz. İçeriğin iyi veya kötü olduğunu ayırmak için üç temel perspektif vardır; toplumsal perspektif, yayıncı perspektifi ve bireysel perspektiftir. Ürettiğiniz içeriğin bir değişim-dönüşüm geçirmesini arzu ediyorsanız, bu üç perspektife dikkat etmeniz gerekir. Burada amaçlar farklılık gösterebiliyor; ticari, politik, sosyal fayda çıktısı arzulayan şirketler veya kurumlar olabiliyor. Bu kişileri de tatmin etmek içerik üreticisinin elinde. Bireysel perspektifte asıl önemli olan şey sizin mentalinizdir. Bu üç perspektif ortak noktada buluştuğunda tam anlamıyla güzel bir içerik ortaya çıkıyor. Önce ürettiğiniz içerik kendi gözünüze güzel gelmeli. Sonra yayıncınızın gözüne güzel gelmesi gerekir. En sonunda toplumsal alanı düşünebilirsiniz. Sürecini kurgulayarak ve kontrollü yapmamız lazım yoksa maddi ve manevi olarak zarara uğrarız. İçerik üreticisi ve editörler arasında bir savaş var. İçerik kraldır, içerik kralın kendisidir. İçerik üreticisi ve editör her zaman bir savaş halindedir ama zaman içerisinde bu ilişki modere edilir” ifadelerini kullandı.
Muhammed Sönmez: “TrueCrime'da daha dramatik bir yapı ve arka plan olması gerekiyor’’
TrueCrime içerik üreticisi/kurgucu Muhammed Sönmez konuşmasında true crime içerik üreticiliğine değindi. Sönmez, “True crime içeriklerinin nasıl üretildiğinden bahsedeceğim. Geleneksel medyadaki true crime, yani suç belgeseli aslında daha çok kurmacaya yönelik. Mesela suç belgeseli derken suçtan bahsediyoruz ama nasıl bir suç olması gerekiyor? Şimdi basit bir hırsızlık, true crime'ın içeriği olabilir mi? Olmaz, çünkü true crime'da daha dramatik bir yapı ve arka plan olması gerekiyor. Bir nevi aslında insanların acılarından besleniyor gibi oluyor true crime içerikleri. Geleneksel medyadakiler biraz kurmaca oluyor. 'Kanıt'ı izleyenler bilir, genelde isim verilmeyen kişiler ve kurmaca karakterler, dedektifler olur. Gerçek olaylara dayandığını söyleseler de insanlar 'ne kadar gerçek' derse o kadar korkuyor. True crime'ın yeni medyaya evrilmesi farklı oluyor. Mesela geleneksel medyada, televizyonda, radyoda daha çok kısıtlı. Haber gibi oluyor bir anda ya haber ya belgesel oluyor, ortası olamıyor. Bir de RTÜK var bizim ülkemizde, çok fazla sansür uygulanıyor. Ama yeni medyaya geldiğimizde, mesela sadece YouTube sınırları içinde üretiliyor ve çok fazla sansür yok. YouTube'da da kendiniz ürettiğinizde, kendi ürettiğinizin kralısınız. Çok fazla bir şey diyemiyorlar ama geleneksel medyada çok kısıtlama olduğu için yeni medyada daha fazla izleyici ve dinleyiciye sahip oluyor true crime içerikleri. Geleneksel medyayı kapatmadan önce şuna değinmem gerekiyor: Mesela geleneksel medyada televizyonda 'Kanıt' izliyorsunuz ya da podcast vs. dinliyorsanız, sadece pasif izleyici ya da dinleyicisiniz. Ama sosyal medyada ürettiğiniz bir true crime içeriğinde, yorumlar geliyor. Onlara cevap veriyorsunuz ya da onlar size video önerisi yapıyor. Böylece interaktif bir yapısı oluyor” şeklinde konuştu.
Etkinlik toplu fotoğraf çekimi sonrası sona erdi.